Hír - Károly Róbert Campus
Hírek
Tartalom listázó
Létrehozva: 2022 április 01.
Spabook előadás
A MATE gödöllői campusán tartott előadást Kassay Tamás, a Spabook Facebook oldal és weboldal működtetője, melyhez az online térben a gyöngyösi és a budai campus hallgatói is csatlakozhattak. A turisztikai szakértő-blogger Dr. Kovács Gyöngyi egyetemi adjunktus meghívására látogatott el az egyetemre. Előadásában beszélt többek között az influencerekről, a márka erejéről, értékéről és a channel managerekről is.
Spabookról röviden
Utazó blogger, vendégélmény-tanácsadó, turisztikai szakértő, a Spabook.net turizmus szakportál és blog alapítója vagyok – röviden. Szoktam mondani, hogy amit (akit) az interneten nem lehet megtalálni, az nem létezik. Azt pedig a MATE-n is megtanulhatják a hallgatók, hogy a marketing és a jó PR, bár komoly költség, de kulcs a sikerhez. Gyöngyi egy korábbi online megnyilatkozásomat kellően érdekesnek találta és bekövette a Spabook oldalát, hosszabb ideje szemmel tartja a munkásságomat. Egy napon megemlítettem, hogy az az álmom, hogy egyetemen is taníthassak. Több se kellett Gyöngyinek, megkeresett és lehetőséget ajánlott, amivel igyekeztem a legjobb tudásom szerint, méltó módon élni.
Hiába a legjobb szakember valaki, ha senki nem tud arról, hogy létezik
Fontos, hogy kilépjenek az online fényre és megmutassák saját magukat: a kreativitásukat, a véleményüket vagy akár a munkáikat. Konkrét állásajánlatokat lehet így kapni – ahogyan engem is megtalált a MATE előadás lehetősége. Szerencsés, hogy a saját példám hitelesen bemutatja, hogy a social media mennyire erősen működik és tudatos használat mellett tartalomgyártóként vagy szakmai véleményvezérként mennyire hatékonyan lehet érvényesülni az offline világban az online jelenléten keresztül.
Az online világ egy hatalmas hálózat, cégek és emberek kapcsolódnak linkeken keresztül. A hálózattudomány legnépszerűbb tudósa Barabási Albert-László, aki A képlet című könyvében közérthető módon mutatja be a siker 5 törvényét. Ezekre fűztem fel az előadásomat és konkrét vendéglátóipari példákon keresztül mutattam be, hogy milyen lépésekkel tehetünk sikeressé egy vendéglátó- vagy szálláshelyet.
Hogyan, mi alapján érdemes influencert választani?
Első és legfontosabb: a hitelesség. A másik a személyes szimpátia. Fontos, hogy meglegyen az ügyfél és az influencer között a kémia. Ez egy érzékekre ható műfaj, érzéki és kreatív anyagokat kell alkotni, amik csak pozitív, támogató környezetben jöhetnek létre. Példákkal illusztrálva mutattam be néhány influencer csatornáját és azok egyéni jellegzetességeit, és ezekből megtanultuk, pontosan mire is kell figyelni, majd pedig a fiatalok megszavazták, hogy melyiküket választanák ki.
Fontos, hogy milyen csatornákat használ, milyen a követőtábor. Érdemes átfutni a követők neveit, találomra megnyitni néhányuk profilját. Ha olyan embereket látunk ott, akiket szeretnénk, hogy a vendégeink / ügyfeleink legyenek, akkor remek. Ha nem, akkor az az influencer nem nyert, mert nem azokat érjük el, akiket szeretnénk. Fontos a kommentek mennyisége és minősége. A like szám elhanyagolható, nem számít. Ami számít, az az, hogy a bejegyzések alatt van-e érdemi párbeszéd. Nem smile, meg GIF hegyek, hanem értelmes kérdések és válaszok, vélemények. Ezek ugyanis befolyásolják a rejtőzködő olvasókat is és segítenek nekik a döntésben. Természetesen az sem mindegy, kiktől származnak a kommentek. Mondjuk a Gödöllői Királyi Kastélyról szóló bejegyzés alatt, ha marokkóiak vagy líbiaiak dobálnak szivecskéket (olcsón lehet náluk hirdetni), akkor az a kampány kidobott pénz. Ha osztrákok, németek, olaszok, magyarok beszélgetnek, kérdeznek, ámuldoznak, akkor az a kampány megéri. Van ország, ahonnan számíthatunk turistára, és van, ahonnan a kutya sem fog eljönni ide.
Kiemelten fontos és nagyon egyszerűen ellenőrizhető szempont az, hogy az adott influencer beszélget-e a saját közönségével, azaz épít-e közösséget a követőiből. Aki nem válaszol a hozzászólásokra, nálam kiesik. Ahogyan törődni kell a vendégekkel, az ügyfelekkel, úgy az influencerek esetében a követőkkel is. Vizsgálhatjuk azt is, hogy az influencer az adott területen mennyire (el)ismert.
A márka ereje és értéke
A közelmúltban láthattuk, hogy a jó márka üzletet menthet. Válsághelyzetben vagy akár túlkínálati piac esetén az erős márkák előnybe kerülnek. Tipikusan van egy törzsvendégkörük, akik kötődnek a márkához és lehet rájuk számítani, például a járvány idején házhozszállítást vettek igénybe, vouchereket vásároltak.
A márka ereje befolyásolja az árazási lehetőségeket. Például az Erdei Kisház Noszvaj iskolapélda, mindenki ismeri. Lényegében folyamatosan telt házzal üzemel, tipikusan közvetlen foglalásokkal, tehát jelentős jutalékköltséget takarít meg amellett, hogy tisztességes áron tudja értékesíteni az éjszakáit. Ez becslésem szerint akár 20-40% előnyt is jelenthet a versenytársakhoz képest. Egy jó és erős márkát sok pénzbe kerül felépíteni, de látjuk, hogy utána többet termel.
Márka és márka között is van különbség, vannak az úgynevezett tömegmárkák és vannak prémium- vagy luxus-, esetleg manufaktúramárkák is. A Spabook például bár szerepelt már országos tv-ben többször, rádióban sokszor, nem tömegmárka, az ismertségének javítása az idei év célkitűzése számomra. Eddig az elsődleges az volt, hogy azok, akik ismerik, a leghitelesebbnek tartsák a piacon és ezt sikerült elérni.
A channel manager
A channel manager alkalmazásokból széles kínálat van, de öröm a szívemnek, hogy több magyar fejlesztés is létezik már. A Sabeeapp nagy nemzetközi siker lett, több mint 70 országban vannak már jelen budapesti székhelyű magyar csapatként. Azt tudják ezek a felhő alapú alkalmazások, hogy a különféle OTA-kon vagy a szálláshely saját oldalán, közvetlenül leadott foglalásokat valós időben szinkronizálják, így nem fordulhat elő duplikált foglalás. Előny, hogy a szálláshely dolgozójának elegendő 1 felületet kezelnie, ahonnan az összes többi platformra átcsorog a szükséges adat. A szálláshelyek közül még csak alig néhányan figyelték ki, hogy a channel managerek közvetlen üzenetküldő rendszerét remekül lehet használni upselling célokra is. Biztos vagyok benne, hogy a közeljövőben láthatunk majd ilyen irányú fejlesztéseket is, hogy még alkalmasabb legyen rá a rendszer.
Tisztában vannak az értékekkel és az életük értékével
Manapság hallhatunk negatív hangokat a fiatalsággal kapcsolatban, mint például, hogy inkább buliznak, lusták, nehéz lekötni őket, nem akarnak dolgozni, csak gyorsan sok pénzt keresni. Amit én tapasztaltam, az ennek a szöges ellentéte. Talán a tájékozottságon érzékeltem azt, hogy lehetne jobb, fogyaszthatnának több hírt általában véve a nagyvilágból, szakemberként pedig a szakmáról. Maximális dicséret illeti őket azért, hogy kitartó figyelemmel fordultak felém, pedig nem volt rövid a délután. Alig néhány telefon került elő, alig néhány percre. A társaság aktív volt, nem csupán mertek kérdezni, hanem kifejezetten jó kérdéseket tettek fel. A közös gyakorlati feladatot remekül oldották meg. Beszéltünk a fizetésekről is. Büszke vagyok rájuk, hogy tisztában vannak az értékekkel és az életük értékével is. A piacnak be kell látnia azt, hogy bármennyire is nehéz a helyzet és szokatlan az irány, de nem lesz motivált egyetlen dolgozó sem, ha a Maslow piramis alsó szintjén vegetál. Támogatom a fiatalokat abban, hogy legyenek meg az elvárásaik a minimális szinthez, ugyanakkor a munkaadói oldal is teljesen jogosan várja el a minőségi munkavégzést. Jelenleg ebben van némi betöltendő űr - mindkét oldalról. De az nem kifogás, hogy az idősebb generációnak is rossz volt. Kifejezetten bátor dolog és jó, hogy az önértékelés átlagosan alacsony szintje megindul felfelé.
szöveg: Kassay Tamás (Spabook)
fotók: Kassay Tamás (Spabook), Pixabay, Pexels