Bemutatkozik a Kereskedelem és marketing szak

Bemutatkozik a Kereskedelem és marketing szak

Utolsó frissítés: 2024 november 06.

Érdekel a reklámok világa? Szeretnéd tudni, hogyan tehető hatékonnyá egy vállalkozás kommunikációja? Mitől lesz eladható egy termék vagy egy szolgáltatás? Szívesen dolgoznál PR- vagy médiaügynökségnél? Akkor ez a cikk Neked szól! Engedd meg, hogy bemutassuk a Károly Róbert Campuson évek óta töretlen népszerűségnek örvendő kereskedelem és marketing szakot. A képzés megismerésében Dr. Domán Szilvia egyetemi docens, valamint Csuka Liliána végzett hallgatónk segít.

A Károly Róbert Campuson elérhető képzési szint: alapképzés
Képzési idő: 7 félév

A marketinges, a PR-os és a logisztikus kifejezéseket szinte mindenki ismeri. Ám arra a kérdésre, hogy milyen munkát is végeznek azok, akik ilyen területen dolgoznak, már jóval kevesebben tudnak válaszolni. Pontosan mit is tanulnak a hallgatók ezen a szakon?

Domán Szilvia: Értelemszerűen – mivel közgazdászok lesznek az ide járó hallgatók – a közgazdaságtudomány számos területével találkoznak a tanulmányaik során (pénzügy, számvitel, adózás, jogi ismeretek, társadalomtudományi ismeretek). Tehát a marketing alapjain túl olyan szakmaspecifikus ismereteket sajátíthatnak el, amelyek a marketing, illetve a kereskedelmi munka egyes részterületein használatosak.

Egy eladható termék a vállalkozás sikerének a kulcsa is lehet, igen fontos tehát termék- és árpolitikát tanulni. Az értékesítés, a disztribúció, a logisztika, a kereskedelem gazdaságtanának megismerése szintén számos munkakörhöz nélkülözhetetlen.

Igen népszerű területe a marketingmunkának a marketingkommunikáció, mely kapcsán a reklám, a PR, az arculattervezés, az eladásösztönzés és számos más promóciós eszköz alapos megismerése a cél. Nagyon sok munkavállaló a szolgáltató szektorban dolgozik, kifejezetten fontosnak gondolom ezért a szolgáltatásmarketing specifikumainak megismertetését is.

 

Kiknek ideális választás a kereskedelem és marketing képzés?

D. Sz.: Mivel mind a marketing, mind a kereskedelem rendkívül sokoldalú terület, így szívesen ajánlom azoknak, akik kedvelik a változatosságot, a sokszínűséget. Látni kell azonban, hogy mivel ez egy igen dinamikusan változó terület, ezért „jól jön” a rugalmasság. A marketingmunkában sosem lehet abbahagyni a tanulást, folyamatosak az új kihívások, mindig fogunk új dolgokkal szembesülni, amikhez alkalmazkodni kell vagy éppen amiket el kell sajátítani a siker érdekében. Bizonyos szakterületeken pedig kifejezetten hasznos a kreativitás is! Az azonban tévhit, hogy feltétlenül extrovertált embert kíván minden „marketinges” munkakör: úgy vélem, azok is megtalálhatják a számításukat, akik kevésbé pörgősek vagy zárkózottabb természetűek. Kiváló lehetőséget kínálnak számukra a piackutató, tanácsadó vagy elemző munkakörök.

Milyen lehetőség közül választhat a munkaerőpiacon egy kereskedelem és marketing szakos diplomával rendelkező fiatal?

D. Sz.: Egy alapszakon végzett diplomásnak elsősorban a kis- és középvállalatok kereskedelmi/marketing területei nyújtanak kiváló lehetőségeket. Irányíthatják és szervezhetik a vállalkozások marketingtevékenységét, de persze nagyvállalatok marketing részfeladatainak – marketingkutatás, marketingkommunikáció, disztribúció – teljes körű ellátására is alkalmasak.

Számos marketingszolgáltató (pl. piackutató, reklám- és PR-ügynökségek) különböző munkaköreit is önállóan elláthatják.

A kereskedelem területén szintén széles a lehetőségek palettája, melyekkel élhetnek a végzett hallgatók. Ilyenek pl. a hazai és külpiaci értékesítés, beszerzés, logisztika, szállítmányozás, területi képviselet, bolti értékesítés.

Miért döntöttél úgy, hogy a kereskedelem és marketing szakot választod?

Csuka Liliána: Azért választottam a kereskedelem és marketing szakot, mert érdekel a vállalati világ dinamikus és versenyorientált aspektusa. Számomra a marketing az a terület, ahol a kreativitás és a stratégiai gondolkodás összeér és ezáltal lehetőséget teremt a vállalati siker megvalósítására. Legfőbb erősségeim közé mindig is az utóbb említett jelzők tartoztak, így tudtam, hogy ezen a területen igazán eredményesen fogom tudni kamatoztatni a tudásomat. Ezek mellett rendkívül érdekes volt számomra a fogyasztói viselkedés, motivációk feltérképezése, amely elengedhetetlen a hatékony brand és márka kiépítéséhez.

Beváltotta a képzés a hozzá fűzött reményeidet?

Cs. L.: Abszolút beváltotta. A gyakorlati projektek és az oktatók példátlan támogatása révén valós készségeket szereztem a valódi piaci kihívások kezeléséhez. Továbbá kiemelném a kislétszámú szakmai órákat is, ahol nemcsak családias hangulatot teremtenek az oktatók, hanem kiemelt figyelmet tudtak fordítani a tehetséggondozásra is. A segítőkészség és az odafigyelés ráadásul a tanulmányi osztályon is kimagaslóan jelen van, ami még pozitívabbá teszi az egyetemről alkotott képet magamban.

 

Mik a terveid a végzést követő időszakra?

Cs. L.: Az egyetem végeztével szeretnék előadóművészeket segíteni az imázsuk és márkájuk építésében. Célom, hogy marketingstratégiáimmal és kreatív kampányaimmal hozzájáruljak, hogy a tehetséges művészek megfelelő elismerést és követőbázist szerezzenek, sikeres karriert építsenek. A művészet és a marketing összekapcsolása a szenvedélyem és hiszem, hogy ezen az úton a kreativitásom és a szakértelmem segítségével segíthetek az előadóknak a siker felé vezető úton.

 

A Kereskedelem és marketing alapképzésről további információk ITT találhatók.