Bemutatkozik a Gyógy- és fűszernövények szak - Károly Róbert Campus
Bemutatkozik a Gyógy- és fűszernövények szak
Bemutatkozik a Gyógy- és fűszernövények szak
Utolsó frissítés: 2024 november 06.
Hogyan kell megfelelően termeszteni, feldolgozni a különféle gyógynövényeket? Milyen hatóanyagokat tartalmaznak és ezek hogyan nyerhetők ki a leghatékonyabban? Mi mindenre használható a kamillavirág, a levendula vagy a csipkebogyó? A nagyszüleink korosztálya által ismert és alkalmazott, gyógy- és fűszernövényekkel kapcsolatos tudás elsajátítása mellett a modern módszerek és ismeretek is a tananyag részét képezik a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Károly Róbert Campusa által meghirdetett gyógy- és fűszernövények felsőoktatási szakképzésben. A szakot Lakatos Márk mesteroktató, valamint Nagy Zsuzsanna végzett hallgatónk segítségével mutatjuk be.
Képzési szint: felsőoktatási szakképzés
Képzési idő: 4 félév
A felvételi statisztikák alapján a gyógy- és fűszernövények szak indulása óta a Károly Róbert Campus legnépszerűbb képzése. Milyen tudással gazdagodhatnak két év alatt a hallgatók?
Lakatos Márk: A szak megnevezéséből eredően a gyógy- és fűszernövény ismeretek fedik a képzés törzsanyagát, úgy, mint gyógynövény- és drogismeret, gyógy- és fűszernövények termesztése, vadon termő gyógynövények gyűjtése, gyógy- és fűszernövények feldolgozása és minősítése, fitoterápia. A képzés az agrárjellegből adódóan elsősorban a gyógy- és fűszernövények termelési rendszereire fókuszál, azonban a mintatanterv összeállításakor az volt a célunk, hogy a hallgatók elsajátítsák az általános kertészettel (zöldség-, gyümölcs- és szőlőtermesztés), növénytermesztéssel, továbbá az ökológiai (bio) termesztéssel és termékelőállítással kapcsolatos ismereteket is, elősegítve a gazdálkodásban való „többlábon” állást. Fontosnak tartjuk a Rövid Ellátási Lánc (REL) szerepét, a helyi termékek előállításának fontosságát, ezért élelmiszerbiztonsági ismereteket is beépítettünk a tantervbe. Mindezek mellett oktatunk üzleti kommunikációt, informatikát, agrárjogi és közgazdasági ismereteket, de szerepel még földműveléstan és kertészeti marketing is a tantervben.
Ennek megfelelően ez egy igazán gyakorlatorientált képzés.
L.M.: Így van. A gyakorlati jellegű tantárgyak mellett az első három félévben szerepel gazdasági és nyári gyakorlat, amelyhez rendelkezésre áll élő gyűjtemény, továbbá üzemlátogatások. Az utolsó, negyedik félév összefüggő szakmai gyakorlat, amely partnereinknél is teljesíthető – ilyen például a Pannonhalmi Főapátság gyógynövényágazata vagy a néhai Szabó György bükki füvesember tiszteletbeli főiskolai tanárunkhoz kötődő Györgytea, de Székelyföldön három helyszínen is van lehetőség erre. Emellett az ágazat területén tevékenykedő bármely cégnél, vállalkozásnál, egyesületnél, alapítványnál és egyéb gazdálkodó szervezetnél is van lehetőség a gyakorlat teljesítésére.
Kiknek ideális választás a gyógy- és fűszernövények szak?
L.M.: A képzés mindenki számára nyitott, célcsoportja a korábbi tapasztalatokból és az agrárképzési területből kiindulva elsősorban a jelenlegi, illetve jövőbeni gazdálkodók, akik tervezik a gyógy- és fűszernövények termesztését beilleszteni a termelési rendszereikbe. Kevesen tudják, de az észak-magyarországi régió megyéiben közel 6 ezer hektáron termesztenek a gyógynövényágazathoz köthető növényeket. De várjuk a gyógy- és fűszernövények feldolgozása, továbbá a természetgyógyászat, a turizmus, egészségmegőrzés területén tevékenykedő érdeklődőket is.
Mi tetszett meg a gyógy- és fűszernövények képzésben? Minek köszönhetően esett erre a szakra a választás?
Nagy Zsuzsanna: Az elmúlt 20 évben dísznövénykertészként terveztem, építettem és tartottam fenn kerteket. E két évtized alatt szemtanúja voltam az ökológiai változásoknak, ezért a szárazságtűrő és őshonos növények felé terelődött a figyelmem. Unokahúgom 2020-ban jelentkezett a Károly Róbert Campus újonnan induló gyógy- és fűszernövények képzésére és az ő tapasztalatai sarkalltak arra, hogy iskolarendszeren belül is tanuljak a vadon élő növényekről és nem utolsó sorban a gyógyhatásaikról is.
Beváltotta a képzés a hozzá fűzött reményeidet?
N. Zs.: Teljes mértékben, sőt, többet is kaptam, mint amit reméltem, hála annak, hogy nemcsak gyógynövényekről tanulunk, hanem általános kertészeti ismereteket is szerzünk. Megismerünk olyan vállalkozókat, akik a gyógynövény ágazat különböző szegmensében folytatnak tevékenységet és értékes információkkal látnak el minket, melyek további segítséget nyújtanak a terveink megvalósításához.
Mindezek mellett már az első félévben megtapasztaltam, hogy itt mindenki csakis értünk dolgozik nap mint nap. Ez egy kivételes helyzet, mely nagyon ritkán adatik meg az életben. Az elmúlt egy évben szárnyakat kaptunk, hitet, tudást és önbizalmat, hogy a céljainkat el tudjuk érni. Egy nagy családba kerültem és itt nemcsak az évfolyamtársakra, oktatókra gondolok, hanem a korábbi évfolyam hallgatóira is, akik segítenek minket, formálják gondolatainkat és közös programokat szerveznek. Ilyen háttérrel és környezettel bizton merem állítani, hogy életem egyik legjobb döntése volt, hogy Gyöngyösre jelentkeztem!
Mik a tervek a záróvizsgát követő időszakra?
N. Zs.: Az eredeti tervekhez képest minden megváltozott. Az elmúlt másfél év átformálta a gondolataimat, terveimet. A megszerzett tudással kibővítve folytatom a vállalkozásomat, segítséget, információt tudok nyújtani mindazon ügyfelek számára, akik természetes gyógymóddal szeretnék kisebb egészségügyi problémáikat kezelni, melyhez az alapanyagot közvetlenül a kertjükből érhetik el.
A Károly Róbert Campuson eltöltött idő alatt a tudásvágyam nem csillapodott, így a záróvizsgát követően folytatom a tanulmányaimat a kertészmérnöki alapképzési szakon, továbbá szándékomban áll elvégezni egy természetgyógyász-fitoterapeuta képzést is.
A Gyógy- és fűszernövények felsőoktatási szakképzésről további információk ITT találhatók.